Zależność ceny OC od pojemności silnika

Wiek, doświadczenie w kierowaniu pojazdem i przeszłość ubezpieczenia to nie jedyne elementy, jakie kształtują cenę polisy OC. Podobnie znaczące jest to, którym podróżujesz samochodem, a niewątpliwie, jaką ma on objętość silnika. Im jest większa, tym więcej będziesz musiał zapłacić za ubezpieczenie. Już na etapie zakupu samochodu zastanów się, czy wielkie auto będzie Ci konieczne. Rzecz jasna, gdy obowiązkowo musisz poruszać się terenówką z potężną pojemnością silnika, nie popychamy Cię do zmiany decyzji. Licz się niemniej jednak z tym, że za polisę odpowiedzialności cywilnej zapłacisz istotnie więcej aniżeli za umowę na mały, miejski samochód.

Z jakiego powodu pojemność silnika ma znaczenie przy OC?

Posiadaczom aut z wielką objętością silnika przypisuje się większe niebezpieczeństwo sprawienia wypadku. Przy większej objętości auto może osiągać wyższą prędkość. Zakłady ubezpieczeniowe przyjmują stąd też prostolinijne przypuszczenie: każdy kto ma takiego rodzaju pojazd, wcześniej lub później będzie chciał sprawdzić jego potencjał na drodze.

Za jaką pojemność trzeba zapłacić najdroższą składkę?

Stawka umowy ubezpieczeniowej dla pojazdu z pojemnością silnika więcej niż 3500 cm3 potrafi być ponad 60% droższa aniżeli dla auta z objętością poniżej 1000 cm3.
W I półroczu ubiegłego roku kierowcy pojazdów płacili średnio za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej:
•    631 zł przy pojemności silnika do 1,0,
•    732 zł / poj. 1,0 do 1,8,
•    797 zł / poj. 1,8 do 2,5,
•    952 zł / poj. 2,5-3,5,
•    1025 zł / poj. powyżej 3,5.
Patrząc na powyższy podział łatwo wtrącić, że koszt odpowiedzialności cywilnej gwałtownie rośnie przy pojemności silnika ponad 2500 cm3.

Wiek kierowcy a pojemność silnika

Czy zwyżki za samochód z wysoką pojemnością silnika są tożsame dla młodych i starszych posiadaczy pojazdów? Wykonaliśmy kalkulację składek OC na przykładzie dwóch właścicieli pojazdów w różnym wieku. Obaj posiadacze posiadają jednakowy pojazd: Volkswagena Golfa z 2007 roku (podczas kalkulacji zmienialiśmy tylko pojemność jego silnika).
Doświadczony 45-letni właściciel z kompletnymi ulgami będzie musiał zapłacić za najkorzystniejsze OC odpowiednio:
•    poj. silnika 1,4 / 487 zł,
•    poj. 2,0 / 592,
•    poj. 3,2 / 747 zł.
Z kolei 19-latek który od dwunastu miesięcy posiada uprawnienia do prowadzenia samochodu i nie posiada jeszcze ulg w OC powinien się liczyć ze zdecydowanie większą stawką za przymusowe OC:
•    poj. 1,4/ 2424 zł;
•    poj. 2,0/ 3061 zł;
•    poj. 3,2/ 3616 zł.
Ja można zauwazyć różnica między najkorzystniejszym i najdroższym OC dla młodocianego właściciela wynosi ok 50%. W przypadku 45-latka cena wzrosła podobnie, a więc wartości podwyżek są zbliżone, ale wyłącznie procentowo.

Dla kogo zatem auto z dużą pojemnością?

Zarówno młodzi, jak i doświadczeni właściciele samochodów mają obowiązek zapłacić więcej za ochronę auta z ogromną pojemnością silnika. Tymczasem najmłodsi kierowcy muszą w związku z tym wydobyć z kieszeni stanowczo więcej gotówki. Stąd też, to głównie oni muszą zastanowić się, czy nie lepiej na początek nabyć względnie “słabszy” samochód.
A co z kierowcami, jacy mają obecnie samochód z dużą objętością silnika i nie zamierzają go zmieniać? Zalecamy im zestawienie ofert wielu TU i wybór tego, jakie będzie najmniej rygorystyczne w wycenie ryzyka ubezpieczeniowego.